“Reglementarea – cel mai important criteriu pentru alegerea unui furnizor de servicii financiare”

• “Brokerul trebuie să prezinte într-o manieră echilibrată atât beneficiile, cât şi riscurile asociate investiţiilor”

• “Promisiunea obţinerii unor randamente impresionante poate constitui un semnal de alarmă pentru client”

Reglementarea reprezintă cel mai important criteriu pentru alegerea unui unui broker (sau furnizor de servicii financiare) serios, ne-a transmis Irina Cristescu, General Manager, XTB Romania, casă de brokeraj pe burse internaţionale şi companie listată la Bursa din Varşovia. Conform reprezentantului XTB, alte criterii importante sunt prezenţa locală, siguranţa fondurilor clientului, modalitatea de abordare a clienţilor şi promovare a produselor, precum şi costurile.

Redăm mai jos, integral, răspunsul pe care ni l-a trimis directorul XTB Romania despre criteriile care, în opinia societăţii de brokeraj, trebuie să stea la baza alegerii unui furnizor de servicii financiare.

• Irina Cristescu: “Este important ca brokerul să fie membru al unui fond de garantare care poate compensa total sau parţial fondurile clienţilor”

1.Reglementarea. Primul, şi totodată cel mai important, criteriu este Reglementarea. Indiferent dacă vorbim despre un broker local sau un broker internaţional, acesta ar trebui să fie reglementat, să deţină o licenţă de la autoritatea de reglementare competentă.

Instituţiile de reglementare au rolul de a asigura protecţia investitorilor în privinţa banilor şi activelor.

În cazul brokerilor internaţionali, aceştia ar trebui să fie înscrişi în Registrul ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară din România, chiar dacă licenţierea societăţii-mamă este acordată de o altă autoritate. Clientul poate verifica pe site-ul ASF dacă brokerul pe care îl are în vedere este reglementat sau nu.

De exemplu, XTB este autorizat de KNF – Autoritatea de Supraveghere Financiară din Polonia şi înscrisă în registrele celor mai importante autorităţi de supraveghere din lume, Autoritatea de Conduită Financiară din Marea Britanie – FCA, CySEC în Cipru, BaFin în Germania, CNMV în Spania, inclusiv ASF în România.

2.Prezenţa locală, cu sediu fizic în România şi echipa de suport locală reprezintă o garanţie în plus a onestităţii şi profesionalismului brokerului, precum şi a siguranţei fondurilor clientului.

Există numeroase entităţi care pot activa pe teritoriul României fără prezenţă efectivă locală. Diferenţa se simte, însă, în calitatea suportului oferit, în disponibilitatea brokerului de a se întâlni şi discuta personal cu clienţii, şi în siguranţa pe care o oferă în legătură cu securitatea fondurilor.

Comunicarea pe email este un minim necesar – dar cei mai buni brokeri oferă clienţilor posibilitatea de a discuta telefonic şi de a se întâlni în persoană la sediu.

Cu cât există mai puţine modalităţi de a lua legătura cu personalul acelui broker, cu atât clientul ar trebui să fie mai suspicios. De asemenea, dacă metodele de comunicare puse la dispoziţia clientului sunt doar indirecte (chat pe website/platforme de socializare), clientul ar trebui să îşi pună câteva semne de întrebare în legătură cu transparenţa cu care lucrează brokerul în cauză.

3.Siguranţa fondurilor clientului. Este important ca brokerul să fie membru al unui fond de garantare care poate compensa total sau parţial fondurile clienţilor în cazul în care brokerul intră în incapacitate de plată.

Tot de protecţia şi siguranţa fondurilor ţine şi segregarea conturilor bancare folosite de către broker. Fondurile clienţilor ar trebui să fie menţinute separat de fondurile companiei.

Aceste informaţii ar trebui să fie publicate pe site-ul brokerului pentru a putea fi accesate cu uşurinţă de orice client.

Spre exemplu, XTB are conturi segregate la una dintre cele mai mari bănci din Romania, şi este membru al Fondului de Garantare al Depozitarului Naţional din Polonia.

4.Modalitatea de abordare a clienţilor şi promovare a produselor. Clientul îşi poate da seama de buna credinţă a unui broker şi de onestitatea abordării acestuia încă din primele secunde de interacţiune cu un reprezentant al brokerului.

Un broker nu are voie să contacteze nesolicitat clienţii. Dacă o persoană primeşte un telefon de la un broker despre care nu ştie nimic, făra a se fi înscris pe site-ul acestuia, este primul semnal de alarmă că acel broker nu este serios. Brokerii au voie să contacteze clienţii numai dacă aceştia s-au înscris în campaniile brokerului şi numai dacă şi-au dat acordul pentru a fi contactaţi în scop de marketing.

Convorbirile trebuie să fie înregistrate pentru a fi prezentate ulterior în cazul unui control, iar clientul trebuie să fie informat cu privire acest lucru de la primul apel şi să-şi dea acordul.

Abordarea trebuie să fie de natură suportivă, neinvazivă şi neinsistentă, care să vină în întâmpinarea nevoilor clienţilor mai degrabă decât să vândă un produs, şi care să prezinte într-o manieră echilibrată atât beneficiile, cât şi riscurile asociate investiţiilor.

Mesajele de marketing ale unui broker reglementat trebuie să fie echilibrate, să conţină informaţii corecte, complete, şi avertismente vizibile cu privire la riscuri. Trebuie să nu inducă în eroare, să nu sublinieze potentialuri de profituri rapide şi să nu ofere recomandări de investiţii.

5. Costurile. Este important ca toate costurile asociate tranzacţionării, depunerii şi retragerii banilor să fie prezentate transparent clientului încă de la început.

Brokerul ar trebui să dea dovadă de onestitate oferind informaţii corecte şi complete cu privire la costurile implicate.

O prezentare clară a tuturor costurilor într-o secţiune dedicată de pe site-ul acestuia poate ajuta investitorii să-şi facă calculele corect şi să evite surprize neplăcute la momentul investirii banilor.

Alte elemente ce susţin seriozitatea şi credibilitatea Brokerului:

– Listarea la bursă/acţionariat puternic. Dacă compania respectivă este listată la bursă, acest lucru constituie un maxim de transparenţă şi credibilitate.

– Platforma – Ideal ar fi ca brokerul să ofere acces facil atât pe dispozitive mobile precum telefon sau tabletă, cât şi pe laptop sau PC (Web, Aplicaţie pentru Mobil, Aplicaţie Desktop).

– Sprijin prin educaţie – De preferat este ca brokerul să ofere clienţilor programe şi resurse educaţionale de calitate.

– Analize – Brokerul să aibă o echipă de analişti cunoscuţi care să furnizeze analize şi ştiri de piaţă în timp real.

– Ofertă diversificată – Brokerul să ofere cât mai multe categorii de instrumente şi pieţe financiare (nu doar CFD-uri sau Forex, Cripto, ci şi Acţiuni, ETF-uri, instrumente cu deţinere).

– Recenzii bune – Brokerul este recomandat, are recenzii bune cu review-uri din surse/site-uri de încredere.

– Lichiditate mare – Într-o piaţă atât de volatilă precum cea a criptomonedelor, este recomandată colaborarea cu un broker mare, cu lichiditate.

– Istoricul brokerului – Deşi nu reprezintă o condiţie eliminatorie, istoricul lung al brokerului denotă stabilitatea acestuia şi contribuie la siguranţa oferită clienţilor.

Elemente care pot costitui semnale de alarmă pentru client:

– Promisiunea obţinerii unor randamente impresionante;

– Sugerarea ideii de îmbogăţire rapidă;

– Site-ul simplist, cu puţine funcţii, al brokerului/furnizorului;

– Bokerul este înregistrat sau funcţionează în jurisdicţii din “Paradisuri Fiscale” (Exp: Republica Mauritius; Republica Panama; Republica Maldive; Republica Vanuatu, Insulele Virgine Britanice – Teritoriul de peste mări al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord; etc);

– Date de contact indisponibile;

– Reputaţie slabă în piaţă, chiar inexistentă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *